EN  NO

Design

Vi har skapt et City Brand som balanserer Trondheims historiske betydning med dens nåværende relevans.

Design

Vi har skapt et City Brand som balanserer Trondheims historiske betydning med dens nåværende relevans.

DESIGN

PROSESS

Tema: Historisk til moderne tid

Den nye visuelle identiteten ble opprettet gjennom en kompleks prosess som kombinerer en unik historie, eksperter i design thinking og enkle geometriske prinsipper som genererer byggesteinene for å omfavne den visuelle identiteten og merkevareplattformen. Nidarosdomen ble brukt som en sterk visuell referanse for å skape en følelse av stolthet rundt merkevaren blant lokalbefolkningen.

Dekorativ og matematisk

Rett + buet, hardt + mykt

Vårt visuelle utgangspunkt

Dette verktøyet fungerer som et modulært system der individuelle byggeklosser og historiske referanser er enkle å finne; som vikinghjelm, båter, skjold, gotiske buer, Trondheim -rose, mur etc.

LOGO

Trondheim logo

Varemerket Trondheim promoterer Trondheim på en slagkraftig måte. T -symbolet omslutter de myke kurvene til buene i Nidarosdomen med en moderne utforming. Dermed skaper vi de perfekte kontrastelementene, fra rene til dekorative, rolig til energisk, historisk til moderne, 8. – 21. århundre.

‘T’ -symbolet og navnetrekket har størrelsesforhold og avstander satt i en lockup som vist på rutenettet. Disse forholdene og proporsjonene sikrer lesbarhet og optisk balanse mellom symbol og navnetrekk. De skal aldri endres.

Sekundær Trondheim Logo

Siden Trondheim ikke er New York City eller Paris – er det fortsatt en vei å gå når det gjelder merkegjenkjenning og å gjøre inntrykk på resten av verden. Derfor var det viktig for oss å ha en annen versjon av logoen der Trondheims word mark står i sentrum for økt merkevarebevissthet. Denne logoen er beregnet for spesielle bruksområder som web og andre tilfeller der det er viktig å understreke ‘Trondheim’.

Logoen består også av T -symbolet og et word mark. Disse to elementene har størrelsesforhold og avstander satt i en lockup som presentert på rutenettet. Disse forholdene og proporsjonene sikrer lesbarhet og optisk balanse mellom symbol og ordmerke. De bør heller aldri endres.

Misbruk av logo

M

Ikke strekk logoen

M

Ikke lag dine egene fargesammensetninger

M

Ikke bruk flerfargede bakgrunner bak logoen

M

Ikke bruk logoen på bilder med mye støy

VISUELT SYSTEM

Et visuelt system som kan generere layoutprinsipper, merkeelementer, og mønstervariasjoner.

Mønster

I logosymbolet finner vi de grafiske ingrediensene for å lage mønstre, illustrasjoner og ikonografi. Allsidigheten til modulsystemet må være konsekvent og godt vurdert når du lager nye elementer. Ved å multiplisere og forvrenge modulene, lager vi mønstre som kan brukes som dekorative elementer eller aktivt med bilde eller video.

Her følger noen eksempler på skisserte applikasjoner for sosiale medier, ikonografi og illustrasjoner.

TYPOGRAFI

Typografi er et annet viktig designelement i den visuelle identiteten for Trondheim. God typografi kan bidra til å forme byens personlighet – en blanding av klassisk eleganse og ren modernitet.

Fontbruk

Vi har valgt to forskjellige fontfamilier for å få en kombinasjon av serif- og sans serif -fonter for Trondheimsrelatert markedsføring: Victor Serif og ABC Diatype.

Victor Serif, av KOMETA, er en moderne serif -font med kalligrafiske detaljer og en frisk ny karakter. Den brukes hovedsakelig til tittel- og visningsformål, og gir uttrykk for Trondheim på en markant og elegant måte. Fungerer like godt i all-caps eller small caps.

Titler

Victor Serif
REGULAR

Victor Serif Regular Italic

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890

Titler

Victor Serif
Medium

Victor Serif Medium Italic

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890

ABC Diatype, av DINAMO, er en neo-grotesk font med en vennlig nøytralitet, brede og åpne egenskaper gjør den lett å lese så vel som innbydende. Den brukes til undertitler og løpende tekst, men kan også brukes i kombinasjon med Victor Serif for tittelkombinasjoner.

Undertitler og løpende tekst

ABC DIATYPE
LIGHT

ABC Diatype Light

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890

Undertitler og løpende tekst

ABC DIATYPE
REGULAR

ABC Diatype Regular Italic

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890

Hierarki

Fonthierarki er viktig når du bruker begge fonten. Den primære fonten, Victor Serif, brukes vanligvis større enn den sekundære fonten, ABC Diatype. Dette skaper et klart skille mellom de to skriftene, men informerer også leseren om to særegne innholdstyper. Denne metoden bør være konsistent på tvers av flater (nettsteder, sosiale medie, trykk o.l.).

FARGER

Hovedfarger

Trondheim Black og Ivory er våre hovedfarger og bør brukes i alt du skaper. Disse kan brukes med alle våre sekundærfarger for å legge til dimensjon, dybde og kontrast.

Nøytral

Trondheim Black

RGB: 28 / 27 / 27
Hex: 1C1B1B
CMYK: 67 / 55 / 56 / 67
Pantone: 2336 C
Black U

Trondheim Ivory

RGB: 241 / 238 / 228
Hex: F1EEE4
CMYK: 6 / 5 / 7 / 0
Pantone: Warm Gray 1 C
Warm Gray 1 U

Sekundærfarger

Vår palett med sekundærfarger gir varme og vitalitet, og passer godt sammen med våre hovedfarger.

Vann

Energi

Trondheim Dark Blue

RGB: 67 / 72 / 84
Hex: 434854
CMYK: 64 / 47 / 37 / 27
Pantone: 2139 C / 5415 U

Trondheim Light Blue

RGB: 181 / 224 / 207
Hex: B5E0CF
CMYK: 29 / 1 /13 / 0
Pantone: 7471 C / 7471 U

Trondheim Brown

RGB: 92 / 90 / 70
Hex: 5C5A46
CMYK: 51 / 39 / 54 / 26
Pantone: 7497 C / 4485 U

Trondheim Yellow

RGB: 244 / 239 /100
Hex: F4EF64
CMYK: 5 / 4 / 60 / 0
Pantone: 603 C / 604 U

Hus

Tre

Trondheim Dark Red

RGB: 117 / 56 / 50
Hex: 753832
CMYK: 35 / 64 / 60 / 29
Pantone: 491 C / 484 U

Trondheim Light Red

RGB: 250 / 106 / 90
Hex: FA6A5A
CMYK: 0 / 59 / 50 / 0
Pantone: 170 C / 171 U

Trondheim Dark Green

RGB: 106 / 137 / 93
Hex: 6A895D
CMYK: 55 / 24 / 56 / 8
Pantone: 576 C / 577 U

Trondheim Light Green

RGB: 205 / 233 / 145
Hex: CDE991
CMYK: 20 / 2 / 42 / 0
Pantone: 365 C / 365 U

Farger i typografi

Trondheim Black og Trondheim Ivory skal brukes som hovedfarger. De representerer den elegante tidløsheten til varemerket vårt.

Become
Trondheim

Become
Trondheim

Sort (#000000) og hvit (#FFFFFF) er også greit å bruke i ulike situasjoner hvor hovedfargene ikke er tilgjengelig.

Sekundærfarger i typografi

Når man skal bruke sekundærfarger på tekst er kombinasjonene nedenfor tillatt for spesiell bruk. Sekundære farger kan brukes med våre kjernefarger, men dette bør begrenses basert på applikasjonen.

#F1EEE4

Become
Trondheim

#1C1B1B

Become
Trondheim

#B5E0CF

Become
Trondheim

#F1EEE4

Become
Trondheim

#1C1B1B

Become
Trondheim

#F4EF64

Become
Trondheim

#F1EEE4

Become
Trondheim

#1C1B1B

Become
Trondheim

#FA6A5A

Become
Trondheim

#F1EEE4

Become
Trondheim

#1C1B1B

Become
Trondheim

#CDE991

Become
Trondheim

Unntak i fargebruk: Sort (#000000) og hvit (#FFFFFF) er også greit å bruke i ulike situasjoner hvor hovedfargene ikke er tilgjengelig.

Home Of Nordic Flavours

Fra hjertet av Norge til Norges mathovedstad. Trondheim er på vei til å bli en verdenskjent gastronomisk sensasjon.

HOME OF NORDIC FLAVOURS

LOGO

Prosess

Vi hentet former fra logosymbolet til Trondheim …

HONF kvalitetsstempel

Vårt HONF -initiativ er en måte å dele eierskap til deler av Trondheims nye identitet, som kan skille seg ut som ‘kvalitetsmerke’ som er godkjent av mange mennesker i Trondheim og stolt vises på produkter, opplevelser, og destinasjoner basert på den kulinariske delen av Trondheim og regionen.