Design
Vi har skapt et City Brand som balanserer Trondheims historiske betydning med dens nåværende relevans.
Design
Vi har skapt et City Brand som balanserer Trondheims historiske betydning med dens nåværende relevans.
Definere Trondheims DNA
Mens vi utviklet den visuelle identiteten, var det viktig for oss å utforske kvaliteter, egenskaper og symboler som alltid vil være sanne for Trondheim. I tillegg til det, følte vi at det var nødvendig å legge vekt på GAMMELT → NYTT
Så … Hvordan klarte vi å bygge noe nytt fra 2024 års historie?

DESIGN
PROSESS
Tema: Historisk til moderne tid
Den nye visuelle identiteten ble opprettet gjennom en kompleks prosess som kombinerer en unik historie, eksperter i design thinking og enkle geometriske prinsipper som genererer byggesteinene for å omfavne den visuelle identiteten og merkevareplattformen. Nidarosdomen ble brukt som en sterk visuell referanse for å skape en følelse av stolthet rundt merkevaren blant lokalbefolkningen.
Dekorativ og matematisk

Rett + buet, hardt + mykt

Vårt visuelle utgangspunkt
Dette verktøyet fungerer som et modulært system der individuelle byggeklosser og historiske referanser er enkle å finne; som vikinghjelm, båter, skjold, gotiske buer, Trondheim -rose, mur etc.

LOGO
Trondheim logo
Varemerket Trondheim promoterer Trondheim på en slagkraftig måte. T -symbolet omslutter de myke kurvene til buene i Nidarosdomen med en moderne utforming. Dermed skaper vi de perfekte kontrastelementene, fra rene til dekorative, rolig til energisk, historisk til moderne, 8. – 21. århundre.




‘T’ -symbolet og navnetrekket har størrelsesforhold og avstander satt i en lockup som vist på rutenettet. Disse forholdene og proporsjonene sikrer lesbarhet og optisk balanse mellom symbol og navnetrekk. De skal aldri endres.
Sekundær Trondheim Logo
Siden Trondheim ikke er New York City eller Paris – er det fortsatt en vei å gå når det gjelder merkegjenkjenning og å gjøre inntrykk på resten av verden. Derfor var det viktig for oss å ha en annen versjon av logoen der Trondheims word mark står i sentrum for økt merkevarebevissthet. Denne logoen er beregnet for spesielle bruksområder som web og andre tilfeller der det er viktig å understreke ‘Trondheim’.


Logoen består også av T -symbolet og et word mark. Disse to elementene har størrelsesforhold og avstander satt i en lockup som presentert på rutenettet. Disse forholdene og proporsjonene sikrer lesbarhet og optisk balanse mellom symbol og ordmerke. De bør heller aldri endres.


Misbruk av logo

Ikke strekk logoen

Ikke lag dine egene fargesammensetninger

Ikke bruk flerfargede bakgrunner bak logoen

Ikke bruk logoen på bilder med mye støy
VISUELT SYSTEM
Et visuelt system som kan generere layoutprinsipper, merkeelementer, og mønstervariasjoner.
Mønster

I logosymbolet finner vi de grafiske ingrediensene for å lage mønstre, illustrasjoner og ikonografi. Allsidigheten til modulsystemet må være konsekvent og godt vurdert når du lager nye elementer. Ved å multiplisere og forvrenge modulene, lager vi mønstre som kan brukes som dekorative elementer eller aktivt med bilde eller video.





Her følger noen eksempler på skisserte applikasjoner for sosiale medier, ikonografi og illustrasjoner.

TYPOGRAFI
Typografi er et annet viktig designelement i den visuelle identiteten for Trondheim. God typografi kan bidra til å forme byens personlighet – en blanding av klassisk eleganse og ren modernitet.
Fontbruk
Vi har valgt to forskjellige fontfamilier for å få en kombinasjon av serif- og sans serif -fonter for Trondheimsrelatert markedsføring: Victor Serif og ABC Diatype.
Victor Serif, av KOMETA, er en moderne serif -font med kalligrafiske detaljer og en frisk ny karakter. Den brukes hovedsakelig til tittel- og visningsformål, og gir uttrykk for Trondheim på en markant og elegant måte. Fungerer like godt i all-caps eller small caps.
Titler
Victor Serif
REGULAR
Victor Serif Regular Italic
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890
Titler
Victor Serif
Medium
Victor Serif Medium Italic
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890
ABC Diatype, av DINAMO, er en neo-grotesk font med en vennlig nøytralitet, brede og åpne egenskaper gjør den lett å lese så vel som innbydende. Den brukes til undertitler og løpende tekst, men kan også brukes i kombinasjon med Victor Serif for tittelkombinasjoner.
Undertitler og løpende tekst
ABC DIATYPE
LIGHT
ABC Diatype Light
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890
Undertitler og løpende tekst
ABC DIATYPE
REGULAR
ABC Diatype Regular Italic
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890
Hierarki
Fonthierarki er viktig når du bruker begge fonten. Den primære fonten, Victor Serif, brukes vanligvis større enn den sekundære fonten, ABC Diatype. Dette skaper et klart skille mellom de to skriftene, men informerer også leseren om to særegne innholdstyper. Denne metoden bør være konsistent på tvers av flater (nettsteder, sosiale medie, trykk o.l.).


FARGER
Hovedfarger
Trondheim Black og Ivory er våre hovedfarger og bør brukes i alt du skaper. Disse kan brukes med alle våre sekundærfarger for å legge til dimensjon, dybde og kontrast.
Nøytral
Trondheim Black
RGB: 28 / 27 / 27
Hex: 1C1B1B
CMYK: 67 / 55 / 56 / 67
Pantone: 2336 C
Black U
Trondheim Ivory
RGB: 241 / 238 / 228
Hex: F1EEE4
CMYK: 6 / 5 / 7 / 0
Pantone: Warm Gray 1 C
Warm Gray 1 U
Sekundærfarger
Vår palett med sekundærfarger gir varme og vitalitet, og passer godt sammen med våre hovedfarger.
Vann
Energi
Trondheim Dark Blue
RGB: 67 / 72 / 84
Hex: 434854
CMYK: 64 / 47 / 37 / 27
Pantone: 2139 C / 5415 U
Trondheim Light Blue
RGB: 181 / 224 / 207
Hex: B5E0CF
CMYK: 29 / 1 /13 / 0
Pantone: 7471 C / 7471 U
Trondheim Brown
RGB: 92 / 90 / 70
Hex: 5C5A46
CMYK: 51 / 39 / 54 / 26
Pantone: 7497 C / 4485 U
Trondheim Yellow
RGB: 244 / 239 /100
Hex: F4EF64
CMYK: 5 / 4 / 60 / 0
Pantone: 603 C / 604 U
Hus
Tre
Trondheim Dark Red
RGB: 117 / 56 / 50
Hex: 753832
CMYK: 35 / 64 / 60 / 29
Pantone: 491 C / 484 U
Trondheim Light Red
RGB: 250 / 106 / 90
Hex: FA6A5A
CMYK: 0 / 59 / 50 / 0
Pantone: 170 C / 171 U
Trondheim Dark Green
RGB: 106 / 137 / 93
Hex: 6A895D
CMYK: 55 / 24 / 56 / 8
Pantone: 576 C / 577 U
Trondheim Light Green
RGB: 205 / 233 / 145
Hex: CDE991
CMYK: 20 / 2 / 42 / 0
Pantone: 365 C / 365 U
Farger i typografi
Trondheim Black og Trondheim Ivory skal brukes som hovedfarger. De representerer den elegante tidløsheten til varemerket vårt.
Become
Trondheim

Become
Trondheim

Sort (#000000) og hvit (#FFFFFF) er også greit å bruke i ulike situasjoner hvor hovedfargene ikke er tilgjengelig.
Sekundærfarger i typografi
Når man skal bruke sekundærfarger på tekst er kombinasjonene nedenfor tillatt for spesiell bruk. Sekundære farger kan brukes med våre kjernefarger, men dette bør begrenses basert på applikasjonen.
#F1EEE4
Become
Trondheim

#1C1B1B
Become
Trondheim

#B5E0CF
Become
Trondheim

#F1EEE4
Become
Trondheim

#1C1B1B
Become
Trondheim

#F4EF64
Become
Trondheim

#F1EEE4
Become
Trondheim

#1C1B1B
Become
Trondheim

#FA6A5A
Become
Trondheim

#F1EEE4
Become
Trondheim

#1C1B1B
Become
Trondheim

#CDE991
Become
Trondheim

Unntak i fargebruk: Sort (#000000) og hvit (#FFFFFF) er også greit å bruke i ulike situasjoner hvor hovedfargene ikke er tilgjengelig.
Home Of Nordic Flavours
Fra hjertet av Norge til Norges mathovedstad. Trondheim er på vei til å bli en verdenskjent gastronomisk sensasjon.
HOME OF NORDIC FLAVOURS
LOGO
Prosess
Vi hentet former fra logosymbolet til Trondheim …

HONF kvalitetsstempel
Vårt HONF -initiativ er en måte å dele eierskap til deler av Trondheims nye identitet, som kan skille seg ut som ‘kvalitetsmerke’ som er godkjent av mange mennesker i Trondheim og stolt vises på produkter, opplevelser, og destinasjoner basert på den kulinariske delen av Trondheim og regionen.









